Iodul la adulți

Acești hormoni sunt foarte importanți pentru dezvoltarea creierului și a organelor în timpul sarcinii și în copilărie. Dar și la adulți joacă un rol vital și sunt implicați într-o varietate de funcții ale corpului. Deficitul de iod nu cauzează doar boli tiroidiene, cum ar fi gușa, dar poate provoca simptome precum capacitate de concentrare scăzută, somnolență, iritabilitate sau starea de spirit proastă, care pot avea un impact enorm asupra vieții de zi cu zi.

Deoarece corpul dumneavoastră nu poate produce iod, principala sursă a acestui mineral este aportul alimentar. Dar în multe regiuni ale lumii, mediul înconjurător și, prin urmare, cea mai mare parte a mâncării nu dispun în prezent de iod. Aceasta înseamnă că adesea nu este posibil să obțineți suficient  iod din alimentele consumate de dumneavoastră. Astfel, pot fi luate măsuri precum comprimate iodate suplimentare, cum ar fi Iodomarin®, pentru a asigura aportul de iod suficient și pentru a preveni deficiența iodului și consecințele acestuia cât mai curând posibil.

1. Totul despre iod la adulți

Iodul este un nutrient mineral necesar pentru funcțiile normale ale glandelor tiroide și pentru producerea hormonilor tiroidieni. Acești hormoni au funcții diverse în organism în timpul diferitelor faze de creștere. În timpul sarcinii și copilăriei sunt foarte importanți pentru dezvoltarea organelor și a creierului și pentru o creștere corespunzătoare. La adulți, funcțiile se modifică odată cu creșterea și dezvoltarea organelor. Dar hormonii tiroidieni încă joacă un rol vital și sunt implicați într-o varietate de funcții ale corpului. La adulți aceștia:

  • Activează sistemul nervos conducând la niveluri mai ridicate de atenție și reflexe mai rapide
  • Cresc frecvența cardiacă și puterea contracțiilor musculare cardiace
  • Reduc rezistența vaselor de sânge periferice
  • Cresc rata metabolică de bază
  • Cresc temperatura corpului

Puteți obține mai multe informații despre iod și funcțiile sale importante în corpul dumneavoastră în capitolul “Deficiența de iod”.


Iodul este important pentru multe funcții și pentru starea dumneavoastră de bine

După cum puteți vedea, hormonii tiroidieni au efecte asupra aproximativ fiecărei celule din corpul vostru. Prin urmare, lipsa acestor hormoni poate afecta aproape orice organ sau țesut al organismului.

Țesut/organ

Deficiența

Sistemul nervos central (SNC)

Funcții intelectuale încetinite

Piele/păr

Piele palidă, uscată, edemațiată

Păr uscat și fragil

Unghii descuamate

Sistemul cardiovascular

Diminuarea volumului

de sânge și a activității

cardiace

Intestin

Adaos ponderal ușor

Diminuarea motilității (constipație)

Metabolism

Rată metabolică de repaus diminuată

Scăderea apetitului

Adaos ponderal

Intoleranța la frig

Scăderea temperaturii corpului

Luate în ansamblu puteți vedea importanța iodului în viața de zi cu zi: Pentru producerea hormonilor tiroidieni este necesar iodul, nutrientul care este, de asemenea, esențial pentru o funcție normală cognitivă și neurologică, precum și pentru un metabolism normal de producere a energiei.

În plus, deficiența de iod la adulți poate duce la apariția complicațiilor mecanice și / sau a insuficienței tiroidiene. Dacă deficitul de iod există pe o perioadă lungă de timp, există, de asemenea, o posibilitate de hiperfuncție a glandei tiroide, cunoscută și sub numele de hipertiroidism, ceea ce duce la o producție excesivă de hormoni tiroidieni.

2. De ce poate fi recomandată suplimentarea: Dificultatea de a primi un aport suficient de iod

Organismul nu poate produce iod și, prin urmare, principala sursă de iod este consumul alimentar. UNICEF, ICCIDD și OMS recomandă o doză zilnică de 150 μg pentru adulți.

Dar cantitatea de iod din alimente depinde atât de sursa, cât și de solul pe care sunt cultivate legumele sau fructele. Dacă locuiți în regiuni cu deficit de iod, riscul de a dezvolta o deficiență de iod este mult mai mare decât în regiunile bogate în iod. În plus, indiferent de cantitatea de iod din dietă, 90% este excretată prin rinichi.

OMS estimează că încă aproximativ 1,9 miliarde de persoane din întreaga lume sunt expuse riscului de deficiență de iod. Și deficitul de iod nu este prezent doar în țările lumii a 3-a, dar deficiența de iod ușoară poate fi întâlnită și în țări dezvoltate cum ar fi Ungaria, Rusia sau Marea Britanie.

Datorită excreției de iod, concentrația medie de iod în urină este un biomarker al statutului de iod al populației generale, iar valorile limită pentru suficiența / deficitul mediu de iod urinar au fost identificate pentru populații.

Sondajele privind concentrațiile de iod urinar  sunt cel mai frecvent efectuate la copiii de vârstă școlară, deoarece sunt ușor de investigat și ușor de realizat prin intermediul studiilor bazate pe școală. Cu toate acestea, se poate presupune că aceștia au aporturi de iod caracteristice populațiilor generale. Având în vedere acest lucru, puteți înțelege riscul de deficiență de iod prin exemplul că Europa a avut cel mai mare procent de copii cu vârstă școlară cu deficit de iod în comparație cu alte regiuni OMS din ultimul deceniu, în ciuda bunăstării sale și a standardelor sale înalte de ocrotire a sănătății, precum și a apelurilor de monitorizare și eliminare a deficienței de iod. În 2015, doar 66% dintre copiii de vârstă școlară din întreaga regiune europeană a OMS au avut un aport adecvat de iod.

Iodarea sării în diferite țări

Prin urmare, au fost inițiate diferite programe naționale de suplimentare care, de exemplu, recomandă folosirea sării iodate la domiciliu. Dar studiile recente la copiii școlari arată că programele de prevenire existente au doar o eficiență moderată, iar căutarea unor metode eficiente de prevenire a deficiențelor de iod în rândul tinerilor devine o sarcină promițătoare a asistenței medicale moderne.

La adulți există categorii speciale de oameni care nu consumă suficient iod din diferite motive. De exemplu, persoanele cu hipertensiune arterială deseori trebuie să-și limiteze aportul zilnic de sare. Cei care au alergie la alimente specifice, cum ar fi laptele de vacă sau peștele, pot avea probleme în aprovizionarea cu cantitățile zilnice de iod recomandate, deoarece trebuie să evite astfel de alimente. Același lucru se referă și la persoanele care se abțin de la consumul unora sau tuturor alimentelor de origine animală, cum ar fi carne, lapte, pește și ouă. Vegetarienii, veganii și oamenii care trebuie să respecte dietele speciale au un risc mai mare de deficit de iod și trebuie să fie foarte atenți pentru a se asigura că consumă suficient iod. Riscul de a dezvolta deficiență de iod este foarte ridicat pentru cei care trăiesc în părți ale lumii cu un statut redus de iod în care legumele, plantele și animalele de fermă conțin doar cantități mici de iod.

3. Profilaxia deficitului de iod

Recomandările date de autoritățile de sănătate publică pentru a preveni deficiența de iod par simple:

 

  • Consumați lapte și produse lactate zilnic.
  • Consumați pește de apă sărată o dată sau de două ori pe săptămână.
  • Utilizați doar sare iodată în gospodărie.
  • Optați pentru alimentele care conțin sare iodată.

Dar obținerea unor cantități suficiente de iod doar dacă urmați aceste sfaturi ar putea fi foarte dificilă, mai ales dacă locuiți în regiuni unde riscul de a dezvolta o deficiență de iod este foarte mare. Datorită statutului scăzut de iod în sol în aceste regiuni, fructele și plantele cultivate în acest sol conțin cantități mai mici de iod. Același lucru se referă la animalele care mănâncă aceste plante.

O metodă ușoară și eficientă de a obține o cantitate adecvată de iod și de a preveni deficiența de iod în acest caz ar putea fi suplimentarea cu iod. O posibilitate este un aport zilnic de comprimate, cum ar fi Iodomarin®.

Doza recomandată de iod în conformitate cu prospectul Iodomarin®

  • Adulți: 100 - 200 μg Iodomarin® o dată pe zi
Aportul de iod recomandat pentru o viață sănătoasă.

Multe pesoane se tem de riscul aportului excesiv de iod și consecințele acestuia. Cantitățile de iod recomandate mai sus trebuie administrate suplimentar pentru a preveni deficiența de iod. Aceste doze recomandate pot suplimenta necesarul zilnic de iod pentru dumneavoastră și pot servi ca o modalitate ușoară și convenabilă de a preveni deficiența de iod și consecințele acesteia.

4. Când este nevoie de consultația unui medic

Riscul individual de deficiență de iod este determinat de obiceiurile alimentare zilnice și de nivelul de iod din alimentele pe care le consumați. După cum a fost menționat mai sus, teoretic puteți asigura o cantitate suficientă de iod cu o dietă sănătoasă și echilibrată. În practică însă, situația nu este întotdeauna atât de simplă, ceea ce înseamnă că, în lipsa unei diete bogate în iod, există întotdeauna un risc de deficiență de iod. Dar, ca și în cazul altor boli, diagnosticul precoce al deficienței de iod este foarte important pentru a începe o terapie adecvată cât mai curând posibil.

Există câteva simptome care pot fi cauzate de deficitul de iod și de alte boli. Adresați-vă medicului dumneavoastră dacă aveți simptome precum:

  • Oboseală
  • Dificultăți de concentrare
  • Reducerea productivității muncii
  • Apatie
  • Funcții mintale reduse
  • Lipsa energiei fizice
Cereți sfatul unui medic pentru a evita deficiența de iod

Aceste simptome pot apărea într-un stadiu deja avansat al deficienței de iod, prin urmare profilaxia trebuie luată în considerare dacă simțiți că dieta dumneavoastră zilnică nu poate asigura un aport suficient de iod. Acest lucru este valabil mai ales pentru femeile care doresc să rămână însărcinate.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați secțiunea Întrebări Frecvente.